Ce rol are vitamina A in sanatatea ochilor?

Tinem minte ca din copilarie ni se spunea adesea sa mancam morcovi, pentru ca imbunatatesc vederea. Motivul pentru care morcovul a ajuns vestit in legatura cu sanatatea ochilor este continutul mare de vitamina A din aceste legume.


Cunoscuta si sub numele de “vitamina ochilor”, vitamina A are intr-adevar o functie esentiala, aceea de a impiedica degradarea corneei si de a incetini procesul de degenerare a retinei.  Un nivel bun de vitamina A reduce semnificativ riscul de a face cataracta.

Vitamina A sprijina dezvoltarea normala a tesuturilor oculare si ajuta ochii sa se acomodeze cu schimbarile de lumina, contribuie la imbunatatirea vederii nocturne si mentine hidratarea corespunzatoare a ochilor.

Vitamina A se regaseste in natura sub doua forme: retinolul, in organismele animale, si betacarotenul, care are origine vegetală, dar este convertit de organismul uman in retinol, daca nivelul acestuia nu este suficient.

Deficitul de vitamina A este foarte des intalnit, insa putina lume stie sa recunoasca aceasta deficienta. Sunt cateva simpome care arata ca nu aveti suficienta vitamia A in organism:  dificultatea de a deosebi contraste si contururi pe intuneric, nevoia de un timp indelungat pentru acomodarea  cu intunericul, acomodarea foarte dificila la lumina crepusculara, senzatia de uscare a ochilor si pierderea stralucirii corneei, tendinta de a inchide ochii pentru a evita lumina.

Cu aceste simptome ne intalnim foarte des si ar trebui sa le acordam atentie si sa suplimentam aportul zilnic de vitamina A pentru a evita bolile de vedere.

De regula, tratamentul se face cu betacaroten, care este transformat de ficat in Vitamina A. Ne putem asigura insa cantitatea necesara de vitamina A si consumand alimente bogate in retinol precum ficat, unt, galbenus de ou sau ulei de peste.  Legumele si fructele care sunt o sursa importanta de vitamina A sunt: morcovul, varza, spanacul, pepenele galben si caisele.